Uncategorized

פילאטיס-שישה,שמונה או עשרה עקרונות?

מאת: מאירה אליאש – בעלים של “גוף בנפש – סטודיו לפילאטיס”

צילום: אורי שר

אחד הנושאים הנפוצים והפופולאריים ביותר בכל שיח על שיטת פילאטיס הוא “ששת עקרונות הפילאטיס”, ומאות מאמרים נכתבו בנושא. ג’וזף פילאטיס פיתח את שיטת האימון הקרויה על שמו בשנות ה-20 של המאה הקודמת. הוא קרא לטכניקה שלו “קונטרולוג’י  ((Contrologyכיוון שהפילוסופיה שמאחוריה טענה כי הנפש (או התודעה) היא זו השולטת בתנועה. באותן שנים ראשונות, הייתה השיטה נחלתם של יחידי סגולה בני מזל, רבים מהם רקדני בלט. מן הידועות היא שרקדנים כמרתה גראהם,  ג’ורג’בלנשין, הניה הולמס, רודולף פון לאבאן ואחרים נמנו עם ראשוני לקוחותיו של פילאטיס, בסטודיו האגדי שלו, בשדרה השמינית בניו יורק.

רק בשנות ה-80, יותר מעשור לאחר מותו של ג’ו פילאטיס, יצאה הטכניקה מהסטודיואים הקטנים והאכסקלוסיביים בהם התרכזה, צברה פופולאריות והתפשטה אל מרכזי בריאות וחדרי כושר. ספרים על הנושא החלו להתפרסם והופקו קלטות וידיאו של תרגילי פילאטיס לשימוש ביתי. כיום מוכרת שיטת פילאטיס בכל העולם, ונחשבת, בצדק, לאחת משיטות האימון הבריאות והאינטליגנטיות ביותר המוכרות לנו. ניתן להתאים אותה לכל רמת כושר ולכל מצב גופני. היא מתאימה ובטוחה לפלחי אוכלוסייה מגוונים, מרקדנים וספורטאים מקצועיים, דרך נשים וגברים, בני נוער, נשים בהריון, מחלימים מפציעות, בני גיל הזהב.

קרדיט להתפשטות שיטת פילאטיס וחשיפתה הציבורית ניתן לזקוף, במידה רבה, לזכותם של פיליפ פרידמן וגייל אייזן (Philip Friedman and Gail Eisen), שני מתאמנים מסורים של רומנה קריזנובסקה  Romana Kryzanowska)), שנפטרה בשלהי חודש אוגוסט 2013, בגיל 90. רומנה הייתה אחת הדמויות הבולטות ב”דור זקני הפילאטיס”, דור המורות והמורים שאומנו או עבדו עם ג’וזף פילאטיס והמשיכו להעביר את הידע לאחר מותו. פרידמן ואייזן פרסמו, בשנת 1980, את “The Pilates Method of Physical and Mental Conditioning” , שנחשב לספר המודרני הראשון על שיטת פילאטיס. הספר התעכב על שישה עקרונות מנחים עליהם מתבססת השיטה:

      v         ריכוז

      v         שליטה

      v         מרכז

      v         זרימה

      v         דיוק

      v         נשימה     

קהילת הפילאטיס אימצה עקרונות אלה בזרועות פתוחות. בשלושים השנים שחלפו מאז פרסום הספר התפתחו וריאציות על הנושא ודיאלוג מתמשך על מספר העקרונות, הגדרתם, משמעותם, וסדר החשיבות שלהם. יש אסכולות המדברות על שמונה עקרונות ויש המדברים על עשרה. בכל האסכולות נכללים שישה העקרונות המקוריים ונשמר הדגש על קשר מהותי בין גוף, נפש ורוח.

דרישותיו של פילאטיס ממתאמניו אינן גופניות גרידא. הוא כינה את שיטתו “אימון לאנשים חושבים” (“Thinking man’s workout”). שיעור פילאטיס הוא חוויה הוליסטית, שלא ניתן לחוות אותה בלי להשתמש גם בשריר החשוב ביותר שלנו – המוח.

ריכוז

ביצוע תרגילי פילאטיס מלווה בתשומת לב שלימה וריכוז מלא בגוף, בהיערכותו ובהתאמה בין חלקיו. הריכוז מבטיח צורה נכונה ושימוש נכון בשרירים.

שליטה

בל נשכח שג’וזף פילאטיס קרא לשיטתו   Control-(ogy). שליטה מודעת בכל תנועה כנגד התנגדות כוח הכובד או המכשור – היא מפתח הכרחי לתנועה נכונה, חסכונית ובריאה.

שליטה בתנועה שומרת על הגוף מפני חבלות ופציעות ומאפשרת למתאמנים בשיטת פילאטיס להכיר את הגוף, להבין כיצד הוא פועל ולהיעזר בתובנות החדשות גם מחוץ לסטודיו, בחיי היום יום.

מרכז

שיטת פילאטיס מלמדת כי כל תנועה מתחילה ממרכז הגוף, מהליבה וזורמת החוצה, לכיוון הקצוות.  ג’וזף כינה את מרכז הגוף  Powerhouseוביקש למשוך תשומת לב אל קבוצת השרירים של מרכז הגוף, העוטפת את האיברים הפנימיים ומגנה עליהם, מחזקת את הגב התחתון ומעניקה לנו שיווי משקל, יציבות, איזון וכוח.

זרימה

תנועות בשיטת פילאטיס, בדומה לכוריאוגרפיה, מתבצעות באופן קולח ורציף. תנועות זורמות, קלות, מלאות חן ופונקציונאליות. מושג זה מתייחס לקצב התנועה, לזרימת האנרגיה בגוף, לרצף הפעלת השרירים, למעבר מתרגיל לתרגיל. אנו שולטים נכון בתנועה בעזרת שימוש נכון בנשימה ובמרכז הכוח.

דיוק

עיקרון חיוני בזמן שהשאיפה היא להביא לשלמות ביצועית של כל תרגיל. המתאמן מתרגל שוב ושוב, מלטש את ביצוע התרגיל ושואף לשלמות. תנועה מדויקת, חיבור בינה לבין המרכיבים הנוספים (כמו ההקפדה על הוראות הנשימה ועל עקרון הזרימה) יכולה להביא לתוצאה נכונה. דיוק בפרטים הקטנים יקל על ביצוע של תנועה מורכבת. דיוק ושליטה בתנועה יוצרים תנועה מעודנת וחלקה.

בשיטת פילאטיס, איכות התנועה, המושגת במידה רבה באמצעות הדיוק בביצוע והשליטה בתנועה בפרט ובגוף בכלל, חשובה הרבה יותר ממספר החזרות על התרגיל.

נשימה

הנשימה היא עיקרון מפתח בפילאטיס. הוא אמר: “נשימה היא הפעולה הראשונה של החיים, וגם האחרונה. מעל הכול, למד לנשום נכון.”

בשיטת פילאטיס, הנשימה היא מרכיב חיוני ובלתי נפרד מהתנועה ומהתרגיל. פילאטיס הקפיד לכלול הוראות נשימה בכל תרגיל, הן כדי להקפיד על אספקת חמצן לדם והן לשמירת ערנותם ומודעותם של המתאמנים. הדגש המושם על נשימה עמוקה ונכונה מסייע להתמודד בנטייה הטבעית לעצור נשימה בעת מאמץ פיזי, מעודד תנועה זורמת ומתואמת ומרענן. פילאטיס עושה שימוש בנשימה צידית. מאחר ושרירי הליבה מגויסים במהלך התרגילים, האוויר נכנס אל צידי הריאות והחלק האחורי שלהן.

אסכולות מודרניות הגדירו עקרונות נוספים, האסכולה הדוגלת בשמונה עקרונות הוסיפה:Alignment ושילוב .

 Alighnment = הכוונה

עקרון המדגיש את חשיבות היציבה הנכונה והמודעות להצבה ומיקום של כל חלקי הגוף. עקרון זה מדגיש את חשיבות המודעות למיקום הראש, הצוואר, עמוד השדרה והאגן במהלך שיעור פילאטיס, כדי להבטיח נשימה ותנועה נכונות.

שילוב

החיבור בין כול העקרונות, תומך בתנועה ומשיג את מטרתו של פילאטיס, ליצור שיטה המשלבת באופן טבעי ומלא בין גוף לנפש.

מאסטר פילאטיס רייל איזקוביץ, מייסד שיטת הבלוק, מדבר על עשרה עקרונות.

כלומר, הוסיף ארבעה עקרונות לשישה המקוריים:

מודעות

זהו עקרון הקרוב לעקרון הריכוז. איזקוביץ מדבר על מודעות לגוף בעת ביצוע התרגילים, כדי להיות מסוגלים לשנות דפוסי תנועה קלוקלים. המודעות מאפשרת למתאמן להרגיש את התנועה שלו ואילו השלב הבא – הריכוז – מסייע לו להבין אותה.

איזון

מאחר והקשר בין גוף ונפש מודגש בשיטת פילאטיס, איזון של שרירי הגוף עשוי לעודד גם איזון מנטאלי.

יעילות

אימון הגוף לנוע בצורה יעילה וחסכנית .

הרמוניה

זוהי, כמובן, התוצאה של העבודה על פי כלל העקרונות, המטרה של תרגול הפילאטיס. איזקוביץ נאמן להיבטים ההוליסטיים המובהקים של השיטה ולשאיפתו של פילאטיס כי המתאמנים יאמצו את שיטתו כדרך חיים, יצליחו לשנות תבניות תנועה קלוקלות ולהחליפן בתבניות נכונות ובריאות יותר, וייקחו עימם את התובנות אליהן הגיעו מהסטודיו אל החיים.

ג’וזף פילאטיס היה מהפכן ויצר שיטת אימון נפלאה שהקדימה את זמנו. שיטת פילאטיס מסייעת בהשגת הרמוניה פיסית ואיזון מנטאלי, גוף מחוטב הנע בחסכנות ובחן, איזון בין חוזקם ואורכם של השרירים, שיפור הקואורדינציה ונשימה תואמת תנועה, שיפור היציבה, שחרור מתחים וכאבים כרוניים אצל גברים ונשים בכל הגילאים ובתנאי כושר גופני שונים. 

 

 

 

 

 

.

 

 

About the author

Relative Posts

Leave a Reply

Leave a Reply

כתובת המייל שלך לא תפורסם