פילאטיס מכשירים לגיל הזהב

מאת : מאירה אליאש – בעלים של "גוף בנפש – סטודיו לפילאטיס"

צילום: שרה אייכלר

"אם עמוד השדרה שלך נוקשה וחסר גמישות בגיל 30 – אתה זקן. אם הוא גמיש לחלוטין בגיל 60 – אתה צעיר". ( ג'וזף פילאטיס)

בימינו ובמקומותינו, תוחלת החיים עולה כל העת, ואיתה הולך וגדל פלח האוכלוסייה שפעם כונתה "זקנים" או "קשישים" וכיום מכונה "הגיל השלישי", "אזרחים וותיקים" או "גיל הזהב".

לצד התהליך של עליית תוחלת החיים, עולה המודעות לחשיבות איכות החיים בגילאים המבוגרים ולקשר המובהק בין כושר גופני, פעילות פיזית ומנטאלית לבין בריאות, עצמאות, חוסן וסיפוק.

באופן כללי, שיטת פילאטיס, שפותחה כבר בשנות ה-20 של המאה הקודמת, ע"י ג'וזף פילאטיס, זוכה לתשבחות נלהבות מצד מומחי כושר רבים בשל פשטותה ויעילותה. על פי רוב, מתרכזות שיטות תרגול וכושר פיזי בבניית כוח וחוזק שרירים או בהגמשתם ושחרורם. שיטת הפילאטיס משלבת את שניהם, בשל יכולתה לחזק את השרירים העמוקים והפנימיים ביותר של הגוף (שרירי הליבה) ובה בעת, לשמור על גמישותם ואורכם. נשימה נכונה, דיוק, ריכוז, ואיכות התנועה חשובים יותר ממספר קבוע של חזרות על התרגילים.

שיטת פילאטיס מכשירים מתאימה לכל הגילאים, והיא אחת מצורות האימון הגופני המומלצות והבטוחות  לגיל השלישי. סטודיו רציני ואחראי או מדריכי פילאטיס מנוסים – מתאימים את השיעורים באופן אישי לפי רמת כושר, יכולות ומגבלות.

אחת התרומות החשובות ביותר של שיטת פילאטיס לבני גיל הזהב, היא שימור ושיפור בריאות עמוד השדרה והיציבות. עם השנים, דוחס כוח המשיכה את עצמות עמוד השדרה שלנו, נוצרת שחיקה של הסחוס בין החוליות והגוף מתכופף ומאבד מגובהו. מחלות ניווניות של עמוד השדרה וכאבי גב מתחזקים עם הגיל. שיטת פילאטיס מחזקת הן את שרירי הליבה והן את השרירים זוקפי הגב, מסייעת לגמישות והארכת השרירים ומדגישה את תנועתיות עמוד השדרה בפרט והגוף בכלל.

מן הידועות הוא כי מבוגרים המתאמנים בעקביות בשיטת פילאטיס – נפצעים הרבה פחות ומשתקמים הרבה יותר מהר  פיזית (מנקע, שבר, ניתוח וכו') ומנטאלית (לאחר אירוע מוחי, התקף לב וכו'). בנוסף, אימון עקבי בשיטת פילאטיס מפחית בצורה משמעותית את הכאבים הקשורים לבעיות אורתופדיות, כאבים המשפיעים לרעה על איכות החיים של בני גיל הזהב.

ערך מוסף שאינו גופני גרידא, הוא התרומה החברתית של אימון פילאטיס לאוכלוסיה המבוגרת. לעיתים קרובות בוחרים בני זוג מבוגרים להתאמן יחד, הן על מנת ליהנות מהיתרונות הרבים שמציעה שיטת פילאטיס והן כדי לחלוק זמן איכות זוגי.  אחרים מגיעים בגפם, משתלבים בקבוצה הקטנה המתאמנת לצידם ונהנים מאינטראקציה חברתית חיובית ונעימה עם הצוות המקצועי והמתאמנים האחרים.

הדגשים המושמים בבניית שיעורי פילאטיס לאוכלוסיה הבוגרת בסטודיו מקצועי ואחראי:

*  עבודה על שיווי משקל ויציבות (חשוב ביותר למניעת נפילות ופציעות)

*  שמירה על גמישות ותנועתיות עמוד השדרה

*  בניית עצם

*  שמירה על מסת השריר (הנוטה לרדת עם השנים)

*  חיזוק שרירי רצפת אגן (כדי למנוע דליפת שתן)

*  שימור והגדלת טווחי תנועה של המפרקים (הנוטים להתאבן ולהגביל את תנועת הגפיים)

*  קואורדינציה

*  שימור ופיתוח זיכרון

*  הגברת החיוניות, רמת האנרגיה והערנות

מומלץ שמבוגרים המבקשים להתאמן בפילאטיס מכשירים יחפשו סטודיו ותיק, בעל מוניטין ועם ניסיון מוכח בעבודה עם פתולוגיות ושיקום בכלל ועם גילאים מבוגרים בפרט. סטודיו כזה עובד עבודה אישית וממוקדת ובונה תכנית פרטנית לכל לקוחה ולקוח. המדריכות מיומנות ומנוסות בפתולוגיות שונות ובהיבטים השיקומיים של שיטת פילאטיס, הן מתעמקות בבעיות ומגבלות שכבר קיימות אצל הלקוח/ה ומבקשות לפתור אותן לכל אחד/ת על פי צרכיו/ה. רצוי שמספר המתאמנים בכל שיעור לא יעלה על חמישה.

 

אהבת? תן דירוג post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן