פילאטיס וסרטן השד

פילאטיס וסרטן השד

נשים רבות בישראל תיאלצנה להתמודד במהלך חייהן בסרטן השד. תקופת ההתמודדות עם המחלה על טיפוליה הקשים – ניתוחים, טיפולי כימותרפיה, הקרנות וטיפולים ביולוגיים/הורמונאליים, על הכאבים הכרוכים בהם ותופעות הלוואי הקשות שלהם – היא תקופה מאתגרת של מאמץ גדול וגיוס כל תעצומות הגוף והנפש.

הסיכון בקרב נשים לחלות בסרטן השד (הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים בארץ) עולה בהדרגה, ועומד על אחת מ-7.5 נשים יהודיות (13.1% סיכון) ואחת מ-14 נשים ערביות (7.4% סיכון). נחמת מה ניתן למצוא בעובדה שהתמותה מסרטן השד במגמת ירידה.

חשיבות התרגול הגופני למחלימות מסרטן השד מוכחת כגבוהה ביותר ומומלצת על ידי ארגונים רבים, החל מהארגון האמריקאי לרפואת ספורט
(American College of Sports Medicine, ACSM)  דרך האגודה למלחמה בסרטן בישראל, בארה"ב ועוד.

שיגרת התרגול תומכת בהחלמה ומסייעת במניעת הישנות המחלה. ההמלצה היא לחזור לשגרת האימונים (או להתחיל בהם) באופן איטי והדרגתי. חשוב שכל אישה תבחר בשיטת תרגול המתאימה לה. עניין זה חיוני במיוחד אם המחלימה סובלת מלימפדמה, תופעת לוואי נפוצה לאחר ניתוח.

תרגול גופני מסייע בחיזוק והעלאת כוח השרירים והשבת גמישות ותנועתיות שרירי החזה, הכתפיים (ובמיוחד הכתף הסמוכה למקום הניתוח, אם היה כזה), הגב והזרועות. שיפור ביכולת התפקודית של המחלימה ומסוגלותה לטפל בעצמה ולבצע פעולות יומיומיות, מסייעים לה להיות עצמאית. בעקבות זאת, תחושת ההעצמה הרגשית שלה עולה אף היא.

חשובה לא פחות, היא יכולת הפעילות הגופנית להמריץ ולהרגיע בו זמנית. העלאת רמות האנרגיה, הפחתת המתח וההרגעה שבתרגול חשובות עבורן במיוחד. התרגול עשוי לסייע לשנת לילה טובה ואיכותית יותר ולהלך רוח אופטימי וחיובי.

בנוסף, הנעת שרירים מניידת את נוזל הלימפה, מה שמסייע במניעת היווצרות לימפדמה, אחד הסיכונים הנפוצים מניתוחים של הסרת השד (מלאה או חלקית).

מחלימות מסרטן השד עלולות לחוש צורך לגונן על אזור החזה שלהן, ולחשוש מהנעתו ותרגולו. חלק אינטימי זה בגופן, עבר שינויים ועלול להיות מצולק, נוקשה, כואב או רגיש.

לעתים, תידרש להן תקופת הסתגלות, בה תהיינה מסוגלות לבצע אך ורק פעולות בסיסיות ופשוטות ותתקשינה לעמוד זקופות. כדי להפיג את חששות המחלימה, להימנע ממתחים מיותרים ולהבטיח התמדה והתקדמות, על אנשי המקצוע המאמנים מחלימות מסרטן שד לגלות רגישות ולבנות תכנית המתחילה בתרגילים פשוטים ומתפתחת באיטיות.

 

מקור השיטה

ג'וזף פילאטיס ממציא השיטה הכל-כך פופולארית, פיתח תרגילים לאחר התבוננות בבעלי החיים, כך מספרים חסידיו. לפניכם, 5 תרגילים ששאובים מעולם החיות, שיעזרו לכם להתחבר לטבע ולעצב את הגוף בעת ובעונה אחת

למה דווקא פילאטיס?

השיטה שפותחה כבר בשנות ה-20 של המאה הקודמת, ע"י ג'וזף פילאטיס, וכוללת כ-500 תרגילים, זוכה לתשבחות נלהבות מצד מומחי כושר רבים בשל פשטותה ויעילותה. לרוב, מתרכזות שיטות תרגול וכושר פיזי או בבניית כוח וחוזק שרירים או בהגמשתם ושחרורם.

ג'וזף פילאטיס האמין כי שרירי הליבה וגמישות עמוד השדרה חשובים במיוחד לבריאות האדם ולפיכך, חלק הארי של התרגילים מתחיל בשרירי הבטן ומפעיל אותם.

קבוצה נוספת של תרגילים נוצרה עבור שרירי השכמות ותרומתם רבה לייצוב, חיזוק ותנועתיות הכתפיים

כיצד השיטה מסייעת לחולות ומחלימות מסרטן השד?

נעמי אהרונסון(Naomi Aaronson) מניו יורק, מרפאה בעיסוק בעלת ותק של למעלה מ-20 שנה ומומחית בעבודה עם חולות ומחלימות מסרטן השד, התוודעה לשיטת פילאטיס בעצמה לאחר שעברה שתי תאונות דרכים, והיא מייחסת לשיטה את השבת כוחה ורוחה לאיתנם.

היא מציינת שלוש נקודות חשובות המצדדות בהעדפת שיטת פילאטיס על פני פעילות גופנית אחרת עבור חולות ומחלימות מסרטן השד.

ניתן להתחיל להתאמן בכל רמה של כושר גופנימחלימה, המתחילה להתאמן לאחר הפסקה בפעילות גופנית ולעיתים קרובות לאחר טיפולים קשים, מגלה שבשיטת פילאטיס היא יכולה לעבוד מהליבה שלה ולבנות כוח וגמישות.

רבים מהתרגילים מתבצעים בשכיבה פרקדן (עם הפנים לתקרה), או בשכיבה צדיתהמנחים הללו מאפשרים למרכז את הגוף וליישר את עמוד השדרה. זה מפחית את סכנת הנפילה ומאמץ היתר, ואת הלחץ המופעל על הצוואר והגב.

שיטת פילאטיס מסייעת בהעמקת הקשר בין גוף לנפש(החשובה למחלימות רבות). השיטה הדורשת כאמור, נשימה נכונה, ריכוז ומחשבה ושלא ניתן להתאמן בה בהיסח הדעת, מספקת חיבור טבעי בין גוף לנפש.

עם איזה אתגרים המחלימות צריכות להתמודד?

אהרונסון מציינת תשישות, כאבים והגבלת טווחי התנועה, יציבה ולימפדמה כאתגרים העיקריים עימם מתמודדות מחלימות מסרטן השד ומסבירה כיצד אימוני פילאטיס עשויים לסייע.

תשישות

גם בעת מהלך הטיפולים וגם לאחריהם, עייפות עמוקה היא האתגר העיקרי איתו מתמודדות חולות ומחלימות מסרטן שד. נשים רבות חשות שאינן מסוגלות לתפקד ולבצע מטלות יומיומיות בתקופת טיפולי הכימותרפיה, ההקרנות והטיפולים הביולוגיים. התשישות קיצונית במיוחד כאשר הטיפולים משולבים ונוספים לניתוח.

הפילאטיס מציעה חזרה עדינה – או התחלה של פעילות גופנית קבועה – בעצימות נמוכה והדרגתית, שיכולה לסייע באגירת כוחות והשבת הסיבולת. כדי לבצע תרגילי פילאטיס בצורה נכונה חייבים להתרכז. התועלות תהיינה ניכרות ככל שהמחלימה תתמיד להתאמן במינון של לפחות פעמיים בשבוע. עדיף להתחיל בשיעורים קצרים, של חצי שעה, ובהדרגה להאריכם לשעה.

מחלימות רבות מסרטן שד מעידות כי השעות השבועיות של שיעורי הפילאטיס שלהן הן שעות של שקט ורוגע, של מילוי מצברים, שעות של חופש ממחשבות על מחלתן.

כאב/טווח תנועה

כאב ואיבוד טווחי תנועה בכתף ובחזה הם נושא מהותי ומרכזי נוסף עבור מחלימות מסרטן השד. פילאטיס מאפשרת למתאמנת לבודד ולהפעיל שרירים ואיברים תוך בקרה מתמדת על איכות התנועה.

מאחר ותרגילי פילאטיס רבים מתבצעים בתנוחת שכיבת פרקדן (פנים כלפי מעלה) הצוואר והגב נתמכים, ובכך מאפשרים לחוש איזה שרירים עובדים בגב ולוודא שהמחלימה משתמשת בשרירים הנכונים.

בנוסף, התרגילים מאפשרים למחלימה לחזק את חגורת הכתפיים ובפרט את הכתף המחלימה, בצורה נוחה ובטוחה, המסייעת להשיג מחדש את האיזון הנכון לשרירים.

יציבה

יציבה היא תחום נוסף של חששות אצל מחלימות מסרטן השד שנותחו. לעיתים קרובות גב האישה מתכופף בעקבות ניתוח וכתפיה וראשה נמשכים קדימה. שיטת פילאטיס מלמדת את המחלימה כיצד להשיג מחדש זקיפות גו, ועמוד שדרה נייטרלי ולאחר מכן מסייעת לה לשקם את כוחה.

מאחר שהתרגילים מחייבים להתרכז בתחושת הגוף כשהוא מתיישר בצורה נכונה, כל תרגיל מבוצע בצורה יעילה ומבוקרת. מורות רבות לפילאטיס משתמשות בדימויים מנטאליים כדי לעזור ללקוח להתחבר לתרגיל בגופו ונפשו.

מורות לפילאטיס משתמשות בביטויים כמו "לצמוח" ודימויים יצירתיים נוספים. גישה מיוחדת זו מסייעת ללקוחות לבצע את התרגילים נכון.

ישנם תרגילי פילאטיס ספציפיים כמו"Back extension" וSwimming"- ", שיכולים לעזור למתוח שרירי חזה ובו בזמן לחזק את שרירי הגב. תרגילים אלה מסייעים בהשגת איזון נכון של השרירים וחיזוק הגב.

לימפדמה

נשים רבות שפיתחו לימפדמה (בצקת הנוצרת בגפה עליונה וברבע הגוף הצמוד אליה – אזור בית החזה והגב העליון – לאחר ניתוח הסרה מלאה או חלקית של השד והוצאת קישוריות הלימפה) מוזהרות מפני אימונים גופניים המאמצים את היד הפגועה.

משקלי האימון המותרים למחלימה מוגבלים והיא נדרשת להגן על היד מפני טראומה. כתוצאה מההגבלות על הפעלת הזרוע, זו נחלשת, ולעיתים קרובות המחלימה שוב אינה מסוגלת לבצע מטלות יומיומיות או לעסוק בפעילויות פנאי שגרמו להן הנאה בעבר.

חשוב לחזק את הזרוע באופן הדרגתי. מאחר ותרגילי פילאטיס רבים הם תרגילים לחיזוק שרירי ליבת הגוף, הם השידוך הטבעי לאישה החוששת מלימפדמה. בנוסף, כיווץ והרפיה של שרירים המבוצעים ברצף מסוים, מסייעים בהנעת נוזל לימפה לאזור בו הוא יכול להתנקז ביתר קלות.

שיטת פילאטיס מציעה למחלימות מסרטן דרך עדינה, רגועה והדרגתית לחזור לבריאות גופנית ורגשית ולהרגיש בנוח בתוך גופן שהשתנה. העבודה מאופיינת בנינוחות, רגיעה, איטיות, דיוק, ריכוז וקשב של המתעמל לגופו, לצרכיו ולתחושותיו.

היא מאפשרת קצב התקדמות המותאם לצרכים וליכולות של כל לקוח ולקוחה ובה בעת, אינה פוגעת בזרימה הטבעית של השיעור המתנהל בו זמנית באותו החלל.

לפני השיעור הראשון, תתבקש המחלימה להביא אישור מהרופא המטפל, או מפיזיותרפיסטית לימפטית המתמחה באונקולוגיה, המתיר לה להתאמן ומגדיר מטרות אימון או הגבלות, אם קיימות כאלה.

ניתן לשוב ולהתאמן בשיטת פילאטיס עם תום ההחלמה מניתוח (באישור רפואי). בתקופה של טיפולי כימותרפיה, לא מומלץ להתאמן מיד לפני הטיפול או ביומיים שלאחריו. יש לשתות הרבה מים, להקשיב לגוף ולהימנע מאימונים במקרים של תשישות קיצונית. ניתן להתחיל באימונים של חצי שעה ולבנות אותם בהדרגה עד שעה שלמה.

__________________________________________________________________________

מאת: מאירה אליאש, בעלת הסטודיו "גוף בנפש" , יעוץ מקצועי: יעל גלס, מנהלת מקצועית "גוף בנפש – ירושלים".

*התכנים מהווים מידע בלבד ולא יעוץ מקצועי רפואי.

אהבת? תן דירוג post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן