פילאטיס וכאבי צוואר

מאת: יעל אביתר מנהלת מקצועית סטודיו Inmotion – פילאטיס בהתאמה אישית

כאב צווארי הינו בעיה שכיחה מאוד בחברה המערבית של ימינו. בעיה זו נפוצה יותר בקרב נשים והולכת ועולה לקראת גיל 50. כאב צווארי עשוי להיות בעיה מגבילה מאוד המאופיינת בתקופות של הקלה והחמרה. הסיבות לכאב אינן מובנות לחלוטין אך ידוע כי קיים  קשר ליציבה לקויה, מתח ודיכאון, ולפעילויות עבודה או פנאי המזיקות לצוואר.

ידוע כי שילוב של טיפול ידני בצוואר (עיסוי, שיאצו, דיקור וכד') בשילוב עם תרגילים מועיל מאוד בהקלה על הכאב. במחקר שבוצע לאחרונה בחנו החוקרים את השפעתם של שיעורי פילאטיס על כאב צווארי. במחקר השתתפו נבדקים בגילאי 18-60 אשר סובלים מכאב כרוני או מכאבים חוזרים בצוואר.המשתתפים עברו שישה שבועות של אימוני פילאטיס, כשכל שיעור נמשך שעה.

המשתתפים מילאו שאלונים שבחנו את מידת הכאב ואת השפעת הכאב על התפקוד בחייהם. המשתתפים מילאו את השאלונים לפני תחילת הניסוי, בתום ששת שבועות האימון ומקץ 6 שבועות נוספים. נמצא כי התפקוד השתפר בתום ששת שבועות האימון ואף הוסיף להשתפר לאחר שישה שבועות של הפוגה מהפילאטיס. גם מידת הכאב פחתה, בעיקר לאחר 6 השבועות של ההפוגה.

תוצאות המחקר תואמות לתוצאות מחקרים קודמים אשר הראו שאימון בספורט כלשהו 3 פעמים בשבוע מפחית את הסבירות לכאבי צוואר. ממצא זה עולה בקנה אחד עם הסברה שספורט מפיג מתחים ועל כן מוריד את הסיכון לכאב צווארי. כמו כן ברור כי חיזוק השרירים העמוקים של הצוואר ושיפור מנח השכמות עשויים להיות יעילים עד מאוד בהפחתת ובמניעת כאב צווארי.

חשוב לזכור כי לשרירי הצוואר מספר תפקידים: הם נותנים מידע רב למוח לגבי מיקום הראש ביחס לשאר הגוף, מבצעים פעולות חיוניות כנשימה, בליעה והפקת דיבור ויחד עם כל זאת תומכים בראש. התמיכה בעמוד שדרה צווארי תלויה לחלוטין בשרירי הצוואר. מכאן ברור כי ליקוי קטן בעבודת השרירים עשוי לגרם להגבלה חמורה ולכאב.

שינויים בתפקוד השרירי ובהרכבם של השרירים עשוי להיגרם כתוצאה מכאב ממושך ומטראומות כ-whiplash.  אנשים הסובלים מכאב צווארי לאורך זמן מפגינים לעיתים קרובות חולשה בשרירי הצוואר, ירידה בסיבולת השרירים ובדיוק התנועתי. לעיתים אף נפגעת היכולת למקד את המבט.

שיקום שרירי הצוואר יכלול חיזוק של שרירי הצוואר העמוקים וילמד את האדם כיצד להשתמש בהם ופחות בשרירים המניעים והגדולים. בהתחלה יכלול השיקום תרגילים בעומס נמוך בלבד – תרגילים אלו מובילים לתוצאות הטובות ביותר. תרגילים בעצימות גבוהה יתבצעו רק כאשר האדם מוכן לכך. בזמן התרגול חשוב מאוד להימנע מכאבים, העלולים להחמיר את הכאב והחולשה.

מחקרים רבים מראים כי שיקום שרירי הצוואר סייע בהקלת הכאבים ובשיפור התפקוד. עולה כי שילוב בין תרגול וטיפול ידני נמצא כיעיל במיוחד בהקלת הכאב.

_________________________________________________________________________________________________

Mallin GMurphy S.The effectiveness of a 6-week Pilates programme on outcome measures in a population of chronic neck pain patients: a pilot study.Journal of bodywork and movement therapies. 2013 Jul;17(3):376-84

 

O'Leary S, Falla D, Elliott JM, Jull G. Muscle dysfunction in cervical spine pain: implications for  assessment and management.  2009 May;39(5):324-33

אהבת? תן דירוג post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן