פילאטיס וגמישות יתר

פילאטיס וגמישות יתר

מאת: שרון גולדמן

רבים מלקוחות הפילאטיס רוצים להגדיל את טווחי התנועה, חלקם מתקשים לגעת בקצות האצבעות שלהם, אחרים עובדים קשה כדי למתוח את כתפיהם וחלקם בקושי מסוגלים לשבת ברגליים משוכלות. כיצד ניתן להתמודד עם אלה שגמישים כמו "פלסטלינה" ומתקשים להחזיק את עצמם במקום?

סימנים לגמישות יתר:
עמוד שדרה שנרדמה כאילו מתקפל לשניים, ברכיים או מרפקים שניתן לכופף לאחור, כתפיים שנראות כאילו עומדות לצאת ממקומן. בעוד גמישות בדרך כלל נחשבת תכונה פיזית חיובית ממנה נהנים ברי המזל, רבים ממדריכי הפילאטיס מתקשים להבין גמישות יתר, מדובר בתופעה נפוצה יותר ממה שנוטים לחשוב. זו עלולה להופיע בעקבות כאב כרוני ובעיות ביציבה (חכים, קרוגרהם 2010). למעשה, גמישות יתר יכולה ליצור תסמינים של נוקשות ומתח והסובלים ממנה חשופים למגוון רחב של בעיות ופציעות פיזיות, כגון, גיד שנקרע, בעיות רצפת אגן וחוסר יציבות מפרקי עצה וכסל (במיוחד במהלך הריון) (קייר וגרהם 2003; חכים, קרוגרהם 2010). ישנו אף מחקר התומך בחיבור בין גמישות יתר וכאבי תסמונות כגון פיברומיאלגיה ( אקסוסו – דיאז וקולאנטס – אסטבז 1998).

גמישות יתר מצביעה על כך שיש לו או לה טווחי תנועה גדולים יותר מהרגיל בתנועות משותפות, הסיבה לכך היא רקמות חיבור רופפות. תופעה זו יכולה להוביל לליקויי תנועה וחוסר איזון בשרירים העוטפים מפרקים, שרירים ורקמות רכות ( קייר וגרהם 2003; סימונדס 2000). גמישות יתר –במפרק אחד או יותר,  אינה מובילה בהכרח לתסמינים שליליים. למעשה, אנשים רבים לא מודעים לכך שהם עם גמישות יתר, זו אף יכולה להוות יתרון בקרב רקדנים ומתעמלים (אם כי ייתכן שהם יסבלו מפציעות שונות במידה ואינם מתאמנים כראוי). גמישות יתר שגורמת לבעיות פיזיות, לעומת זאת, מאובחנת כתסמונת גמישות יתר (במקרים קיצוניים, זו עלולה להיות מזוהה כהפרעה נדירה-גנטית, בחיבור הרקמות כגון תסמונת אהלרס-דנלוס) (חכים, קרוגרהם 2010).

למרות שהנתונים הרשמיים לוקים בחסר, ישנם מומחים המאמינים שגמישות יתר הרבה יותר נפוצה באוכלוסייה הכללית ממה שנהוג לחשוב, והיא מוכרת ומאובחנת (חכים, קרוגרהם 2010). מדובר בתופעה השכיחה יותר בקרב נשים מגברים ונוטה להיעלם עם הגיל. סימנים לתופעה כוללים ברכיים ו/ או מרפקים עם פישוט יתר, סיבובי ירך קיצוניים, כיפוף  קיצוני בעקב כף הרגל, סיבוב לטרלי של האמה או כף הרגל(כלפי חוץ) או  סיבוב מדיאלי (כלפי פנים), עמוד שדרה מותני גמיש יתר על המידה.

למרבה האירוניה, ישנם לקוחות עם גמישות יתר שלא נראים גמישים במיוחד ועשויים להתלונן על קשיחות של הגוף, אומרת בקה רוטשטיין, מדריכת פילאטיס מהעיר ניו יורק, שנאבקה בבעיות גמישות היתר שלה. במקרים אלה המתאמנים צריכים להשקיע רבות כדי לייצב ולתמוך במפרקים, ואלה גם עלולים לסבול מרמת נתרן נמוכה(Hypertonic).

המפתח לטיפול בנושא הוא להרפות את השרירים המתוחים בזמן שמחזקים את השרירים התומכים במפרקים.

להלן מספר טיפים לאימון לקוחות עם גמישות יתר:

וותרו על המתיחות. מדובר במתאמנים שמרגישים צורך להימתח כל הזמן. שנים של מתיחות גרמו לרפיון רצועות ולהארכת השרירים עד למקסימום האפשרי, כמו "גומייה מתוחה", אומרת מרסי שפלר, בעלת סטודיו לתנועה ופילאטיס ומרכז להכשרת מורים בניו ג'רזי. "זו אשליה איומה", היא אומרת . "המתיחה אולי מרגישה טוב באותו רגע, אך לטווח הארוך מתאמנים אלה צריכים למצוא תחושה של חיבור, תמיכה ומבנה פנימיים".

ביצוע הערכה ראשונית. הערכת היציבה והתנועה של המתאמן יכולה להוביל לגילוי סימנים של גמישות יתר, אומרת לסלי פאואל, בעלים של תנועות הליכה ופילאטיס, בסטודיו בריאות בעיר ניו יורק. "עמידה על רגל אחת יכולה לגלות פיצויים שהגוף מבצע בעקבות גמישות יתר", היא מסבירה. "הם יתקשו לשמור על איזון, הירכיים שלהם יזוזו, תהיה להם נטייה להיתקל בדברים". סימנים אחרים של גמישות יתר כוללים קושי בהחזקת אגן וחוסר שליטה ברצפת אגן (שפלר), שרירי בטן רפויים.

אימון פילאטיס בסיסי במכשירי הקדילאק והרפורמטור עוזר לקבלת תוצאות מרשימות בזכות הקפיצים המשולבים בהם, אומר פאוול. מדובר בפעילות חשובה עבור אלה הסובלים מגמישות יתר, שבדרך כלל חסרי פרופריוספציה(חוש המיקום) טובה. תרגילים בעמידת ארבע מועילים באופן דומה, מוסיפה רוטשטיין. "מדובר בשרירי הבטן הרוחביים שעובדים נגד הגרביטציה והכתפיים בסינרגיה עם שרירי הליבה, כך שהלקוחות עם גמישות היתר מרגישים את החיבור", היא אומרת.

עודדו את עבודת הנשימה. מתאמנים עם גמישות יתר ירגישו מאותגרים יותר בכל הקשור בייצוב האגן ובתמיכה בשרירי ליבה עמוקים. שני התחומים הללו נתמכים רבות בנשימה נכונה וטובה, אומר שפלר. "נשימה סרעפתית נכונה עוזרת לעבודה מאוזנת של הסרעפת, שרירי הבטן ורצפת אגן".

עזרו ללקוחות להישאר חיוביים. תסכול רגשי משותף לרבים מהמתאמנים שסובלים מגמישות יתר, אשר מתקשים להישאר יציבים או להרגיש את עבודת השרירים, אומרת רוטשטיין . "חשוב לעזור ללקוחות  עם גמישות יתר לנוע בחיוביות, בכדי שלא ירגישו בתום האימון שהם לא מסוגלים לעשות שום דבר נכון", היא מסבירה . "מציאת תרגילים שאליהם הם מתחברים ובאמצעותם ניתן למשב היא חשובה. המשיכו לבדוק איתם בכדי לגלות אותם".

 

 

References

Acasuso-Díaz, M., & Collantes-Estévez, E. 1998. Joint hypermobility in patients with fibromyalgia syndrome. Arthritis Care and Research, 11 (1), 39-42. 

Hakim, A.J., Kerr, R.J., & Graham, R. 2010. Hypermobility, Fibromyalgia and Chronic Pain. Philadelphia: Churchill Livingstone.

Keer, R.J., & Grahame, R. 2003. Hypermobility Syndrome: Recognition and Management for Physiotherapists. Burlington, MA: Butterworth-Heinemann.

Simmonds, Jane. 2000. Keeping fit! The Hypermobility Syndrome Association Newsletter.www.hypermobility.org/fitness.php; retrieved Nov. 2011.

 

אהבת? תן דירוג post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן