פילאטיס וג'ירוטוניק

פילאטיס וג'ירוטוניק

מאת: דבורה מק'יבר-ווטסון

רוב הסיכויים שאתם יודעים היום על שיטת הפילאטיס הרבה יותר משיטת ג'ירוטוניק. ג'ירוטוניק הינה שיטה חדשה יחסית (שנות ה-70 המאוחרות) והתפרסמה בזכות מפורסמות כמו מדונה, גווינית' פאלטרו וג'ניפר אניסטון. אך על אף הבאז הסלבריטאי אנחנו עדיין לא יודעים הרבה עליה.

במבט ראשון לשיטת GYROTONIC® יש דמיון מסוים לפילאטיס. שתיהן עוזרות בבניית כוח וגמישות. לשתיהן יש תרגילי מכשירים ותרגילי מזרן/ כאלה שאינם מצריכים מכשור. בדיוק כמו ההשראה של ג'ו פילאטיס שהצליח להשתקם מרככת ואסטמת ילדות, כך גם הרקדן הרומני ג'וליו הורבט המציא את שיטת הג'יירוטוניק כדי לשקם את הגב שלו ופציעות גיד אכילס. שתי השיטות בעלות פילוסופיות שונות בכל הנוגע לפעילות גופנית, הן משלבות חידושים בתנועה ואמנויות ריפוי. בפילאטיס זו הרפלקסולוגיה במהלך עבודת הרגליים והשימוש בתנועה ל"עיסוי" האיברים הפנימיים, בה בעת שג'וליו מסתמך בעבודתו על מרידיאנים, דיקור סיני וצ'י קונג.

דמיון נוסף בין השיטות כולל התמקדות בליבה של הגוף, שימוש בציוד ספציפי בכל אחת מהן, עבודה על טווחי תנועות מפרקים ודגש על הנשימה. אך הגישה כלפי כל אלה בכל אחת מהשיטות היא זו שמבדילה ביניהן. פילאטיס משולה לבלט, בעוד ששיטת הGYROTONIC ® משולה לריקוד מודרני.

שיטת פילאטיס היא יותר ליניארית במונחים של טווח תנועה וברובה מתבצעת בשכיבה,, GYROTONIC ® היא יותר תלת ממדית ובאופן כללי מתבצעת בישיבה. מה מקורן של תנועות אלה? בפילאטיס מקור הכוח הוא "תחנת כוח" (Powerhouse) ותנועות שמקורן בשרירים. הג'ירוטוניק משלבת את המרכז, תנועות שמקורן בשרירים עם זיקה לעצמות השלד בסיוע ידיים, רגליים, זרועות, רגליים, בית החזה ואגן במהלך התרגילים. באופן כללי, פילאטיס מתמקדת בייצוב וג'ירוטוניק מתמקדת בניידות.

בכל הקשור למכשור, בפילאטיס משתמשים בקפיצים, בעוד שבג'ירוטוניק משתמשים בגלגלות ומשקולות. שני הגברים הללו עיצבו חלקי מכשור שונים כדי שאלה יסייעו להם בעבודתם שני גברים שנועדו חלקים שונים של ציוד על מנת לסייע בהקמתה של עבודתם, בשילוב עבודת המזרן. נשימה מהווה חלק חשוב בשתי השיטות. גישתו של פילאטיס היא של "מקלחת פנימית" וג'וליו משלב שלושה דפוסי נשימה שונים בהתאם למקצבים השונים בתנועתו.

שתי השיטות הוכחו כבעלות תכונות ריפוי. פילאטיס מקובלת יותר ויותר בקרב הקהילות הרפואיות והשיקומיות בארה"ב וג'ירוטוניק באירופה, כשיטה המסייעת להחלמה מפציעות אורתופדיות.

כמו בכל דבר, שילוב של ג'ירוטוניק בשיעור פילאטיס יכול להוביל לתגובות מעורבות, יהיו חלק שיתחברו וחלק שפחות. אך תמיד נחמד לאתגר במהלך שיעור פילאטיס ולנסות תרגילים בעלי אופי תלת ממדי.

מנקודת מבט של הוראה, זה גם מרגש להיות כאן בזמן שג'וליו ממשיך להתפתח בעבודתו, כיף לראות את השכבות והאפשרויות שבשיטתו. בדיוק כמו שמצאתי בפילאטיס, הגעתי גם כאן לתובנה שככל שאנחנו לומדים ומתרגלים יותר החוויה גורמת לנו להיות מורים טובים. 

אהבת? תן דירוג post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן