פילאטיס ואוסטיאופורוזיס

פילאטיס ואוסטיאופורוזיס

מאת אורלי אורן – בעלת סטודיו לפילאטיס קלאסי

מה זה אוסטיאופורוזיס/ אוסטיאופניה?
אוסטיאופורוזיס הינה מחלת שלד המאופיינת באובדן סידן כתוצאה מהרס רקמת העצם ורמת עצם נמוכה. בעקבות חולשה זו של העצם גובר הסיכון הממשי לנטייה לשברים מכול נפילה (הסיכון גובר בגיל מבוגר)  וכן להיחלשות העצם ועמוד השדרה. תהליך איבוד הסידן הינו תהליך "שקט" אשר הסובלים ממנו אינם חשים בתהליך עצמו וכאשר מתגלים השינויים הפיזיים, המצב מאוחר מדי ומסוכן.

השינויים הפיזיים מתאפיינים בשינוי הנראה לעין והם: איבוד גובה, גדילה של הגיבנת הגבית, תלונה על כאב באזור המותן ( כאב הנגרם בשל חיכוך הצלעות בעצמות האגן), כאבים באזור הצלעות, שכי, מפרקי הירך ועוד.

ההבדל בין אוסטיאופורוזיס אוסטיאופניה הוא בשלבי המחלה. אוסטיאופניה היא השלב הראשוני בה נראים הערכים הנמוכים באופן יחסי אך טרם כאלה הנחשבים למסוכנים. כאשר החולה/ מטופל, מטפל למניעת המשך התפתחותה של המחלה אנו עדים לנסיגה במחלה.

מחלת האוסטיאופורוזיס הינה מחלה מערבית הקשורה קשר ישיר לסגנון החיים המודרני- עירוני. 
הסיבות העיקריות להיווצרות המחלה הן חוסר פעילות גופנית ותזונה דלה. בעבר נטו לחשוב כי המחלה הינה כתוצאה משינויים הורמונאליים המתרחשים אצל האישה בגיל הבלות, אולם לאחרונה, לצערנו, אנו מגלים שגיל הסובלים מאוסטיאופורוזיס נעשה צעיר יותר ויותר וכי גם גברים
חולים בה. בשל מיקרים רבים של גילוי המחלה כבר בגיל צעיר וכן באוכ' הגברים החלו בחיפוש סיבות נוספות. כפי הנראה מלבד תזונה לקויה וחוסר בפעילות גופנית נמצא כי חוסר בוויטמין D , הידוע כגורםמשפיע בבניית העצם תורם להתפרצות המחלה.

פעילות גופנית ממוצעת ותזונה עשירה באבות המזון מספקים תנאים אופטימאליים לבריאות והתפתחות תקינה של העצם.

מניעת המחלה טמונה ביכולת ההסברה והחינוך כבר בגיל הילדות ע"י הקפדה על תזונה נכונהועשירה ופעילות גופנית מאוזנת. כאשר המחלה מתגלה בגיל הבלות, המצב הינו בלתי הפיך ולכן מאוחר מדי- המחלה בעיצומה והגילוי מתרחש בעיקר בשל היחלשות הגוף עם התבגרות הגוף והופעת הסימפטומים.
אוכלוסייה בעלת נטיות לגילוי סביר של המחלה:
גברים/ נשים שלא היו פעילים פיזית במהלך חייהם
גברים ונשים עם חוסר משקל קיצוני ועבר של תזונה לא מאוזנת
עבר של אנורקסיה, בולימיה
עישון 
צריכה מוגברת של אלכוהול
נטילה של תרופות ממשפ' הסטרואידים
בד"כ גברים/ נשים בשנות ה-50 לחייהם
נשים בתהליך ה- Menopause (גיל המעבר אצל נשים)
חשוב !החל מגיל 50 לבצע בדיקה תקופתית לאבחון מוקדם!!!

האם ניתן למנוע את התפתחות והתדרדרות מחלת האוסטיאופורוזיס?
כן בהחלט!!
ניתן למנוע את האוסטיאופורוזיס עם שינוי באורח החיים, ע"י: הליכה, תרגילים בעלי אלמנטים של נשיאת משקל ועומס מבוקר לעצם, שינוי תזונה, הפסקת עישון, הפסקת אלכוהול. אין באפשרותנו למנוע את תהליך גיל הבלות, או נטייה על רקע מוצא אך בהחלט ניתן להתגונן מפני
אילו ע"י הגברת המודעות, אימון ותזונה נכונה כבר מגיל צעיר. מניעה מוחלטת תתרחש עם הקפדה על אורח חיים מסוג זה מילדות.

כיצד יכול אימון בשיטת פילאטיס לתרום לשיפור/ מניעת המחלה?
ראשית, כפי שנזכר מעלה, מניעה מוחלטת של המחלה יכולה להתקיים כאשר מקפידים על אורח חיים בריא כבר מילדות. אישה בת 55 אשר עישנה כול חייה, לא הייתה פעילה גופנית והתזונה שלה הייתה קלוקלת מרבית חייה תהיה בקב' סיכון ואף צפויה לגילוי המחלה במוקדם או במאוחר. כל שניתן הוא למנוע את המשך הידרדרות המחלה עם גילויה.

מה כן אפשרי?
אפשרי להציב מטרה – שמירה על המצב הקיים = מניעת החרפת המחלה. 
בקרב חולי אוסטיאופורוזיס, בגיל מבוגר, חשוב להימנע ממצבים של חוסר שיווי משקל ונפילות (העלולים לגרום לשברים) וכן להקפיד על הורדת רמת הכאב בתפקוד היומיומי.  אימון גופני קבוע בכלל ובשיטת הפילאטיס בפרט, באופן קבוע, מגיל צעיר תורם למניעה ולטיפול במחלה עם הופעתה. עפ"י מחקרים, פעילות גופנית על בסיס קבוע משפיעה על גירוי ועידוד צמיחת רקמת העצם. הפעלת עומסים על עצמות השלד על ידי נשיאת משקל או על ידי פעילות שרירית מעוררת את תאי העצם ליצירת עצם חדשה. בנוסף, תנועה מעודדת סירקולציה התורמת לשיפור זרימת חומרי בנייה, מינראליים ועוד, התורמים להתפתחות וגדילת העצם. כאשר אנו מספקים חומרי בנייה, חיכוך וגירוי, עומסים ופעילות גופנית בשילוב עם תזונה נכונה כבר מגיל צעיר, הרווח כולו שלנו! וגם ההפך נכון, כאשר אין אנו עוסקים בפעילות גופנית בגיל צעיר תתגלה ירידה במסת העצם כבר סביב גיל 30 (כאשר הגיל הממוצע עומד על 50) ואף לפני. במקרים בהם האישה/ הגבר הצעירים ניזונים באופן לקוי/ אנורקסיה/ בולימיה/ אלכוהול ועישון הסיכון למחלה גדל.

במהלך חיינו הבוגרים, פעילות גופנית קבועה תסייע בשמירה על מסת העצם על ידי האטת תהליכי פירוק והרס העצמות.

אימון על פי שיטת הפילאטיס הקלאסי מספק מס' אלמנטים הידועים כמסייעים לשמירה על מסת העצם וכן גירוי ועידוד תאי העצם לצמוח ולגדול מחדש:
אימון שרירי הבטן והגב התחתונים-שיטת הפילאטיס מאפשרת להשתמש במערכת השריר כולה: השרירים הגדולים והקטנים באופן מאוזן. אולם, מרבית התנועה נובעת ומתרחשת באזור הגב התחתון והבטן התחתונה ושילוב של השניים יחד. ע"פ מחקרים שונים נמצא כי חיזוק מרכז הגוף ושרירי הגב מועיל למניעת המחלה וחיזוק העצמות. 
אימון תוך התנגדות- ההתנגדות הקפיצית וכן אימון בשרשרת קינמאטית סגורה מספקים התנגדות של  העצם על השריר. העומס הינו מבוקר ואינו גורם לעומס שלילי אלא חיובי, כזה המספק גירוי נכון לעצם. הגירוי מעודד את העצם "למלא" עצמה מחדש והעצם הפריכה והשברירית מתמלאת ומתחזקת אט אט.
נשיאת משקל- היכולת של המורה לנווט ולהתאים את עומס הקפיץ וע"י נשיאת משקל מבוקרת באיברי המטרה תורם ומעודד את צמיחת תאי העצם.
בסיס נע/ משתנה ובלתי יציב- אימון על מיטת ה-reformer (רפורמר) מספק בסיס נע/ משתנה ובלתי יציב כאחד, כאשר אנו דוחפים ומושכים את העגלה אשר טעונה בתחתיתה בקפיצים בעלי התנגדות אנו מספקים לגוף עומס המגיע מכיוון מטה.תנועה העוברת בין מנח למנח- השיטה מאפשרת תנועה ממנח אחד למשנהו כאשר אנו מאתגרים בכול פעם מחדש את המנח בו אנו נמצאים ובכך משתמשים במערכת השרירית כולה. ניתן לומר כי שינוי המנחים, כגון, תנועה בין שכיבה, ישיבה, עמידה, חצי ישיבה ועמידה וחוזר חלילה הוא אחד האלמנטים המאפיינים את שיטת הפילאטיס.
אימון התחושה במרחב וחיזוק שיווי המשקל- אחת הסיבות לשברים הנפוצים בגיל המבוגר, נגרמת כתוצאה מנפילות בשל חוסר בשיווי משקל כוח ושליטה. האימון בשיטת פילאטיס מספק את כול השלושה והמנחים המשתנים לדוגמא, מספקים ביטחון למתאמנים בתפקודם היומיומי, אשר לעיתים נפגע עד כדי חוסר תנועה בגיל המבוגר. עבודה בעמידה מספקת אתגר לשיווי משקל הגוף, באמצעותה המתאמן מתחזק ומחזיר לעצמו כוח ושליטה.

לשיעור פילאטיס נרשמת כבר?

 

                                      

אהבת? תן דירוג post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן