מרכז הגוף והעבודה עליו בפילאטיס

מרכז הגוף והעבודה עליו בפילאטיס

עיקרון המרכז והעבודה עליו בתרגיל ה-lower& lift כהכנה לטכניקה הנכונה עבור 
שרירי הגב ורצפת אגן, שרירי הבטן התחתונה ועורק הירך
(Adductors, transversus abdominis, multifidus & pelvic floor)
מאת : אורלי אורן

אנחנו כמורים מתמקדים בעבודתנו עם מתאמנים חדשים ביכולת להטמיע וללמד נכון את עקרון "מרכז הגוף". בחלק של הטורסו או גף עליון, מרכז הגוף בנוי כצילינדר מעצמות ה-pubis(הערווה) ועד הצלעות התחתונות. בתחום הנ"ל מצויים השרירים הבאים: שרירי הגב transversus abdominis ,multifidus וכן שריר הבטן האלכסוני הפנימי והחיצוני internal& external oblique. בגף התחתון מצויים 5 שרירים המכונים Adductors, קבוצת שרירים קטנה יחסית אך משמעותית. קבוצת שרירים זו מסייעת במרכוז הגוף וחיזוקו ומצוינת לשיקום פציעות שונות החל מכאבי גב ובירכיים וכלה בכאבי צוואר וכתפיים. עבודה סינרגית של מגוון שרירים אלה, מעניקה לגוף מרכז חזק ועמיד מפני פציעות עתידיות כמו גם כרוניות.
למה אנחנו צריכים לעבוד כ"כ קשה לחיזוק מרכז הגוף?
אנחנו רוצים וצריכים מרכז גוף חזק בדיוק כשם שמגדל קומות צריך בסיס ויסודות איתנים. הגוף שלנו בבסיסו מורכב משרירים ורצועות, אנחנו ממעטים להפעיל אותם ובכך מחלישים את עצמנו. מודעות לחלקים אלה בגופנו ועבודה מתמדת איתם מחזקת אותנו ומפחיתה את הכאב בגופנו.

The power of the Diamond– כוח היהלום
שיעורי פילאטיס מאפשרים לנו להתעמק ובעבודה עם מתאמנים חדשים וותיקים בסדרת הרגליים: Lower& lift/ leg circles/ frog. תרגילים אלה מאפשרים שילוב אופטימאלי של עבודת רגליים ועמוד שדרה מעוגן למשטח ישר(מזרן/מיטת רפורמר/משטח הקדילאק). אנחנו מכוונים לעבודת רגליים מכוח הבטן והגב בעת כיפוף ויישור הרגליים, כך נחזק את שרירי עמוד השדרה והגב ואלה יניעו את הרגליים.
החוזק נובע מחיזוק שרירי הבטן והאדוקטורים ויכולת השליטה שלנו באזור הבטן והגב. בעבודה הזו אנו מלמדים על ההפרדה אשר הגוף שלנו יכול לה, ויש לנו נטייה לשכוח ממנה לעיתים. ההפרדה מהווה חלק בלתי נפרד מאחד העקרונות החשובים בשיטת הפילאטיס – עקרון השליטה.
לכל איבר בגוף תכונות ואפיונים משלו, תפקודים ותפקידים. גמישות במידה פירושה היכולת שלנו למקסם תפקוד של כל איבר בגוף בצורה האופטימאלית בשעה שהגוף יכול לנוע יחד איתו ובנפרד ממנו- פירושו- לאפשר לכל איבר לבצע את התנועות הספציפיות שלו תוך שימוש במכלול הגוף. פילאטיס הגדיר את זה יפה, "אנו עובדים עם הגוף כשם שאנו לובשים חליפה".
הרגליים כמובן, יכולות להתכופף ולהתיישר מכוח השרירים הגדולים, אך פילאטיס, עוסק דווקא בשרירים הקטנים, אלה העמוקים וקרובים למפרקי העצמות, אלה שמייצבים את המפרקים ומהווים את הבסיס לעמוד השדרה.
זו גדולתה של שיטת הפילאטיס ובזכותה אנו עוסקים בבסיס, בעומק. ומשם אנו רוצים להניע ולנוע, מתוך בסיס חזק, מוצק ותוך שליטה.
חשוב לציין כי כשאנחנו שולטים בשרירי הבטן ועמוד השדרה, יש לנו את היכולת להניע את הרגליים מבלי להשתמש בעוצמת הרגליים, אנחנו מקיימים את עקרון ההפרדה ועובדים עם השרירים העמוקים. הרגליים שלנו נושאות אותנו מדי יום בהליכה, עלייה במדרגות, קפיצה ועוד. יש צורך לחזקן, אך אין צורך לתת עליהם את הדגש. שרירי הבטן והגב פעילים פחות בפעולות יומיומיות ופחות מתחזקים. אנו מעוניינים להניע מכוח האדוקטורים, בשילוב עם שרירי הבטן ועמוד השדרה.

מהו כוח היהלום? אותו כוח התלוי בצורניות.
לאחר שלמדנו איפה האדוקטורים, איך מניעים את הרגליים בעזרתם, איך משתמשים בכוח שלהם ליישור וכיפוף תוך עבודת בטן ועמוד שדרה, אנו לומדים תנועה מורכבת יותר ב-v position, יש לנו הזדמנות לייצר התנגדות בין שוק לשוק, ירך לירך ושוק לירך דו- צדדי. היכולת שלנו תהיה עכשיו מורכבת יותר, שולטת יותר וחזקה יותר. אליה נשאף. לאחר שלמדנו את מיקום האדוקטורים והיכולת שלנו לנוע מתוכם, אנו עוברים שלב לתנועה מורכבת יותר ה-frog אשר מתקיימת ב-v positionובתוכה נרצה להמשיך לעבוד ולחזק. נשאף לייצר כוח ואנרגיה בין המרכיבים.

למה זה כל כך חשוב? למעשה סדרת תרגילים זו מכינה אותנו לתרגילים מורכבים יותר בהם נדרשת היכולת של הפרדת הבטן והגב מהגפיים כגון ה-teaser/ short& long spine massage ועוד.
תרגילים בהם נמקסם את שליטת ההפרדה ונביא לידי ביטוי את מה שלמדנו באמצעות כוח היהלום. אותו כוח שנוצר בין המרכיבים כולם ומאפשר לנו ליישר ולכופף רגליים במקביל או ב-v position.

 

 

 

 

אהבת? תן דירוג post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן