אורלי אורן "רוצה להטמיע את השיטה הקלאסית בארץ"

אורלי אורן "רוצה להטמיע את השיטה הקלאסית בארץ"

מאת: דינה בראל.

נפגשתי עם אורלי לדבר על פילאטיס ולבקר את הסטודיו החדש במרכז סוזן דלל וזו התוצאה.

מי זו אורלי אורן? איך הגעת אל תחום הפילאטיס?

"אתחיל ואומר שרקדתי מגיל מאוד צעיר, רקדתי מאז שאני זוכרת את עצמי. הוריי תמיד אמרו לי שהייתי שובבה, חסרת מנוחה והיפראקטיבית עם "קוצים בתחת". בנוסף, עברתי תאונת דרכים קשה בגיל שש, שהשיקום ממנה היה ממושך עקב פציעת ראש קשה וסדקים בגולגולת, כך שביליתי את כיתה א' למעשה בשיקום. למזלי, למדתי קרוא וכתוב מאחי הגדול עוד לפני תחילת שנת הלימודים, עובדה שהצילה אותי. מלבד הריקוד תמיד עסקתי בספורט כלשהו, התעמלות קרקע, התעמלות מכשירים, קרב מגע ועוד.

"אחרי שסיימתי את השרות הצבאי המשכתי לרקוד, רקדתי בלהקה של נטע שיזף, פלמנקו ובמקביל התחלתי להרהר ב"מה אני רוצה להיות כשאהיה גדולה". היו לי מספר התלבטויות, חשבתי על עריכת דין, יהדות, אבל, קשה לי לשבת זמן ממושך וללמוד כך שביטלתי את אלה. הגעתי לבסוף להחלטה להתחיל ללמוד בסמינר הקיבוצים הוראת מחול, החזקתי מעמד בדיוק חודשיים. במקביל היה לי התקף אסטמה מאוד רציני, אושפזתי במצב קשה והיה לי שיקום של שלשה שבועות בבית, היה לי זמן לחשוב. הגעתי למסקנה שאני לא רוצה להמשיך בסמינר הקיבוצים ופניתי אל וינגייט, נרשמתי ללימודי הוראת מחול וחינוך לגיל הרך. חשבתי על ילדים ועל האהבה שלי לספורט ומחול, כשתחום הספורט-תרפיה ממש עניין אותי, זה המקצוע שרציתי לעסוק בו. חשבתי לעצמי, שבמידה ויקרה לי משהו מבחינה פיזית לפחות אדע איך להתמודד עם זה.

"חצי השנה הראשונה בלימודים עברה בייסורים ואף נכשלתי בבחינת האנטומיה הראשונה אצל בצלאל (צאלי) רייכרד. לא אהבתי את הלימודים בלשון המעטה. לאחר הכישלון קיבלתי את סטירת הלחי שלי והחלטתי להשקיע את כולי בתחום הטיפול והשיקום.
במהלך הלימודים, באחת מהופעות המחול שלי עם להקת הפלמנקו, הגענו להופיע במרכז סוזן דלל. נכנסתי דרך כניסת האומנים, הכניסה הייתה דרך הסטודיו של דרור רז, השלט אמר "פיזיותרפיה לאומנויות הבמה". חשבתי לעצמי, אני אומנית, לומדת פיזיותרפיה לאומנויות הבמה ובזה אני רוצה לעבוד. בשנת 1998 התחלתי לעבוד בסטודיו של דרור כעוזרת שלו בקליניקה. תוך עבודתי בסטודיו גם התאמנתי בפילאטיס, אגב, לא אהבתי בכלל! אני היפראקטיבית והתרגילים לא התאימו לי. הפסקתי לעסוק בריקוד ולא עסקתי בספורט אחר, לכן, עשיתי פילאטיס, רציתי לשמור על גזרה נאה וחיטוב בעיקר, והשיעורים היו בחינם אז למה לא.
לאחר תקופה מה של עבודה משותפת דרור פנה אליי בבקשה לארגן קורס להכשרת מדריכי פילאטיס, הקורס נחל הצלחה אדירה והיה ביקוש לעוד מחזורים. אחרי הקורס השלישי שסיימתי, פניתי אל דרור וציינתי שבמידה והוא מעוניין שנפתח מחזורים נוספים יש לערוך מספר שינויים משמעותיים. הסילבוס היה קצר מידי ולא ממצה מבחינתי. הקמתי את בית הספר לפילאטיס של דרור רז, זה היה ה"בייבי שלי", הרחבתי את הסילבוס, הוספתי את נושא רצפת אגן, צירפנו את צאלי (הפיזיותרפיסט), בית הספר הפך לשם דבר בתחום הפילאטיס.

מה הוביל אותך לפתיחת סטודיו משלך?
"10 שנים של עבודה משותפת עם דרור הסתיימו להן והחלטתי לצאת לדרך עצמאית עם החזון שלי – להטמיע את שיטת הפילאטיס הקלאסית, היה קשה מאוד. המון מורים שמלמדים שיטות שונות התקשו להכיל את השיטה הקלאסית, בתחום הפילאטיס. לא תמיד התחברו אליה. כשאני מדברת על השיטה הקלאסית אני מדברת על רומנה קריזנובסקה, פאוור פילאטיס, פיטר פיאסקה. שיטת הפילאטיס מכילה תרגילים מובנים, המתאימים לרמת מתחילים, בינוניים ומתקדמים, לא אמורים לערבב בין הרמות. לעיתים, ניתן לרענן בפתיחת השיעור עם חימום משיטת אימון אחרת או משהו דומה, אך בגדול העבודה היא עם הרפרטואר הקלאסי של ג'וזף פילאטיס.
אני מאמינה בשיטה הקלאסית, הפציעות הרבות מהן סבלתי ותהליך הקמת בית הספר לפילאטיס בזמנו, הובילו אותי לכך. למזלי ושמחתי ביקרתי בהמון סניפים של סטודיואים לפילאטיס קלאסי בארה"ב, ביניהם הסטודיו של רומנה, שהוסמכה על ידי פילאטיס עצמו. היא אחת המורות שלי, נסעתי מספר פעמים אל הסטודיו שלה על מנת ללמוד ממנה. היה מדהים לצפות בה עובדת עם הרפרטואר הקלאסי, עם המתאמנים שלה, בהתאמה כמובן, למוגבלויות שלהם. אני שמחה להעיד שעם כל חזרה שלי לארץ לאחר ביקור אצלה הייתי עם פחות כאבי פציעות, ניתוח הגב שהצטרכתי בוטל, בעיות הכתפיים נעלמו, שכחתי מכאבי הצוואר שהציקו לי תכופות והברכיים לא כאבו יותר. ראיתי את השינויים שאני עברתי, שרירי גב ובטן חזקים יותר. הרגשתי את עצמי כפי שהייתי בזמן שרקדתי.

התהליך שלי עם השיטה הקלאסית החל סביב שנת 2002, כלומר, משנת 1998 – 2002 חייתי עם גוף כואב, עם סבל תמידי ותחושות לא נעימות. התאמנתי בשנים הללו, לא ישבתי בחוסר מעש. העבודה עם רומנה הייתה מיוחדת מאוד. החוויות האישיות דחפו אותי להאמין בשיטה ואת הרצון להטמיע אותה בארץ.

בשנת 2008 פתחתי את הסטודיו הראשון שלי, לקח קצת זמן למצוא את המיקום המתאים לי אך לא וויתרתי.

סטודיו לפילאטיס צריך להיות באופן מסוים? כיצד את מציעה שסטודיו לפילאטיס יהיה?
"השיטה הקלאסית דורשת את המכשירים של השיטה הקלאסית. אני ממליצה על המכשירים של גרץ (GRATZ), בית החרושת בו ייצר פילאטיס את מכשיריו. עד היום הם עובדים על פי שרטוטיו. המכשירים עשויים ברמות גימור ואיכות גבוהות מאוד. בנוסף, כשעוסקים בפילאטיס קלאסי, מעבר לחשיבות שבעבודה על פי הרפרטואר הקלאסי, מבנה השיעור חשוב מאוד. ישנם ארבעה חלקים לשיעור – A, B, Cו-D, וחובה לעשות את ארבעתם בכל שיעור, כל חלק אחר מקודמו. חלקים AוBניתנים להחלפה, מדובר בתרגילי מזרון ורפורמר.  C– Special individual need החלק שבו המורה יכול להפעיל את הדמיון ולראות את המקומות אליהם יכול להגיע המתאמן שלו בכדי שירגיש טוב יותר, המקומות בהן המורה מזהה את התקיעות או המוגבלויות של המתאמן ומתאים את האימון אליו. D– סיום השיעור, המתאמן מסיים את השיעור יותר שלם עם גופו. עקרונות הפילאטיס חשובים, כמו הנשימה למשל, הרבה אנשים אינם יודעים לנשום, ברמת מתחילים זה המקום ללמד איך לנשום, מלמדים את עקרונות התנועה וכו'.

מה השאיפות שלך?
"אני עובדת על האצלת סמכויות, אני רוצה להתמקד בהכשרת מורים וטיפול. אני מנסה לשחרר את השיעורים הקבוצתיים ולהעביר אותם אל המדריכים שלי בסטודיו, זה קשה,  אני מאוהבת במתאמנים שלי ממש, מאוד קשורה אליהם. אני משתדלת לשחרר גם כדי לנהל את העסק שלי טוב יותר.

מה דעתך על הפילאטיס בארץ? יש מקום למסד את התחום בארץ?
"ישנו מגוון רחב של סטודיואים לפילאטיס בארץ, בארה"ב לקח המון שנים להקים את הPMA.
צריך לעבור חוק במדינה עבור תחום הפילאטיס, עד שלא יהיה כזה זה תחום שנמצא בבעיה בעיניי. אנחנו, בעלי הסטודיואים בארץ צריכים לקחת אחריות ולהמשיך למקצע את עצמנו כל הזמן, ללכת למקומות טובים מקצועית, להוסיף אינפורמציה מקצועית, ללמוד מקטי גרנט, רומנה, פיטר פיאסקה, לצפות בסרטים שלהם. יש מקום לחוקק חוק, אני מסכימה.

ספרי לנו על סיפור הצלחה שחווית לאחרונה.
"א'(47), עורכת דין, הגיעה אליי עם כאבי גב קשים. בעלה רופא ומקושר לרופאים הכי טובים בתחום האורתופדיה, ואחד המומחים אליהם הגיעה המליץ על ניתוח. היא שכנה של אחת המתאמנות שלי, וזו המליצה לה להגיע אליי לפני שהיא עושה את הניתוח. יש לה עקמת וכאבי גב חזקים והיא כואבת כל הזמן, הצעתי לה את לעשות איתי שיעורים שמשלבים טיפול פיזיותרפי ושיעור פילאטיס שיקומי. מהטיפול הראשון היא הרגישה הקלה משמעותית בכאב. היא עסקה בריצה והמלצתי להפסיק עם זה לעת עתה. עשינו יחד 10 טיפולים משולבים, לפני חודש היא הצליחה כבר להשתלב בשיעורי פילאטיס קבוצתיים ולאחרונה אף חזרה לרוץ.

מה הטיפ שלך לכל אלה שעדיין לא מכירים את שיטת הפילאטיס?

אם אתם רוצים לחזק את הגב ואת הבטן (מרכז הגוף) זו השיטה לעסוק בה. זו השיטה להזיע ולהתחזק.

 

 

תודה לאורלי אורן על שיתוף הפעולה, היה כיף אצלך,

צוות הפורטל מאחל לך המון הצלחה במיקומך החדש!

 

אהבת? תן דירוג post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן